Koos Overbeeke
Outsourcing, Regie & Demand Management Specialist


Brengt outsourcing jullie wat je ervan verwacht had?
- 83 % van de ondervraagde organisaties gelooft in de businessvoordelen van outsourcing.
- 58 % van de Financieel Managers in Nederland melden dat ze geen- of onvoldoende inzicht hebben in de prestaties van outsourcing partners.
- 67 % van de ondervraagde organisaties rapporteert dat de businessvoordelen maar gedeeltelijk worden gerealiseerd.>
- 14 % van de respondenten zelfs aangeeft dat de resultaten ronduit zeer teleurstellend zijn.
Er is steeds een patroon waarneembaar
Klik op de grafiek voor het bekijken van een scherpere afbeelding en vergroting
Uit het onderzoek blijkt dat er een
patroon
waarneembaar is dat laat zien dat in het eerste jaar na de outsourcing
de tevredenheid nog op peil ligt. Foutjes en verstoringen in de
outsourcing praktijk worden als kinderziektes afgedaan.
In het tweede en derde jaar blijkt dat de tekortkomingen in de
outsourcing praktijk structureel zijn.
Vaak komen leverancier en
uitbestedende partij er niet uit en dat resulteert in een beëindiging
van het contract aan het einde van de looptijd (vaak drie of vijf jaar).
Weten leverancier en uitbesteder elkaar wel te vinden in oplossingen
die voor beide partijen profijtelijk zijn, dan neemt de tevredenheid
over de partnerrelatie en de outsourcingservice weer toe.
De rol van voormalig leidinggevenden
Ons onderzoek maakt nog iets anders zichtbaar. Als de
uitbestedende organisatie medewerkers (meestal leidinggevenden) van de
voormalige interne service heeft achtergehouden om de
outsourcingleverancier aan te sturen, slagen deze medewerkers
onvoldoende in het succesvol maken van de outsourcing praktijk.
Vanuit Slagkracht Management help ik organisaties
die
deze problematiek herkennen om snel de zwakke punten in kaart te
brengen. Deze
zwakke punten worden
daarna weggewerkt door beproefde Regie & Demand Management
Methoden
hiervoor in de plaats te zetten.
Kosten verlaging en resultaatverbetering zijn hiervan het gevolg.
Hoe is deze
Regie & Demand
Management Expertise bij Outsourcing
tot stand gekomen?

Een
jaar of vijftien terug was ik als interim-manager bij
KPN en verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een voor KPN
belangrijke financiële staffunctie.
Mijn voorganger had een
onderdeel van die staffunctie uitbesteed en ik had veel ontevreden
klanten dankzij de slechte prestaties van de outsourcingpartner.
Outsourcing was een relatief nieuw fenomeen.
Overigens, heb jij het vak Regie en demand Management bij Outsourcing
tijdens je HBO of Universitaire opleiding gedoceert gekregen?
Ik ook niet.
Het gevolg was dat ik flink worstelde met dit onderwerp. Ik weet hoe het voelt om verantwoordelijk te zijn voor klanten en je daarbij afhankelijk te weten van een leverancier met een vijfjarig contract in zijn hand die zegt:
“Wat je wilt zit niet in het contract. Het is mogelijk om te
leveren, maar het kost je ... ...“.
En in mijn geval waren die kosten voor KPN op dat moment onacceptabel hoog!
Ik haatte die strijd: worstelen met een vraagstuk,
moeizame discussies over contracten en SLA’s, niet weten waar
je de oplossing
kunt vinden en niemand die je echt kan helpen.
Op zoek naar oplossingen kwam ik via een oud docent uit Delft in
Engeland terecht bij de
London School of Economics. Daar werd mij de weg gewezen
naar Demand
Management en Regie na
Outsourcing.
Samen met mijn demand
manager begon ik de geleerde methoden toe te passen en vanaf dat moment
gingen de
resultaten omhoog.
Sindsdien heb ik de methoden verfijnd en verder uitgewerkt en heb ik
tientallen organisaties geholpen een succes te maken van hun
outsourcing
praktijk.
Kwaliteitsverbetering en forse besparingen in euro’s Klik op de grafiek voor het bekijken van een scherpere afbeelding en vergroting

Ondertussen heb ik deze aanpak aan duizenden
mensen afkomstig uit zowel het bedrijfsleven
als de overheid mogen presenteren.
Daarnaast verzorgen wij sinds 2014 opleidingen en coaching in voor de besturing van Outsourcing en het vakgebied Regie en demand Management.
Dit alles onder het motto:Slecht presterende Outsourcing de wereld uit
Om te beginnen uit Nederland
Meer informatie
over coaching Regie & Demand Management >>
Meer informatie over
opleidingen Outsourcing, Regie & demand Management >>
Meer
informatie voor ZZP professionals >>
Voor wie online informatie zoekt over Sourcing, regie en Demand Management hebben we een Regie & Demand Management WIKI, een online enceclopedie ingericht.
Je vind hier meer dan 1000 pagina's met tips, methoden en direct toepasbare informatie.
Sourcing, Regie & Demand Management WIKI >>